piątek, 16 grudnia 2011

Bicing in Barcelona

barcelona rowery miejskieBicing to system publicznych rowerów miejskich w Barcelonie. Przy okazji wizyty w stolicy Katalonii postanowiłem przyjrzeć mu się bliżej i zestawić go z krakowskim systemem BikeOne. Na początek trochę suchej statystyki porównawczej.
W Barcelonie na powierzchni 101.4 km2 mieszka 1 621 537 osób, a jeśli weźmiemy pod uwagę również przedmieścia (803 km2) jest to ponad 4.2 mln mieszkańców. Kraków  zaś zamieszkuje 756 267 osób na powierzchni 327 km2. Oba miasta zajmują drugie miejsce w swoim kraju pod względem wielkości. Łączy je też to, że zarówno w jednym jak i drugim  mieście, w 2007 roku, do systemu transportu miejskiego postanowiono włączyć rowery publiczne. Przyjrzyjmy się z jakim skutkiem. Skoro Miasto Królów Polskich jest dwa razy mniejsze (licząc z aglomeracją kilka razy) niż Barcelona czy system rowerów miejskich jest też tylko kilka razy mniejszy niż kataloński?
barcelona rowery miejskie
W Barcelonie w 2007 roku pilotażowo otwarto 50 stacji samoobsługowych, zlokalizowanych głównie w pobliżu stacji metra. Początkowo do dyspozycji mieszkańców było tylko 750 rowerów. Bicing został bardzo dobrze przyjęty przez Katalończyków, przez pierwsze 2 miesiące zyskał 30 000 użytkowników. W wyniku systematycznej rozbudowy obecnie 70% powierzchni miasta pokrytych jest siecią 420 wypożyczalni, wyposażonych łącznie w 6000 rowerów. Dziennie wykonywanych jest około 40 000 podróży, co daje ponad 14 milionów wypożyczeń w ciągu roku.
Z założenia Bicing przeznaczony jest wyłącznie dla mieszkańców. Skorzystać z niego można po rejestracji oraz wykupieniu rocznego abonamentu w wysokości 29,66 euro. Cena abonamentu zawiera pierwsze 30 minut każdego wypożyczenia. Stawka za kolejne 30 minut jazdy wynosi 0,51 euro. Hiszpańskie rowery dysponują 3 biegami oraz oświetleniem na dynamo, automatycznie aktywującym się po zmierzchu. Każdy pojazd ma na kierownicy zamontowany koszyk, który jednocześnie służy jako zapięcie na parkingu.
barcelona rowery miejskie
Plac Hiszpański. 3/5 rowerów na przejściu stanowi Bicing
Porównajmy historię i rezultaty BikeOne. W 2007 roku w Krakowie ogłoszono pierwszy z serii nieudanych przetargów na wykonawcę miejskiej wypożyczalni. W lipcu 2008 zawarto ostatecznie umowę na zbudowanie 12 stacji zaopatrzonych w 100 rowerów miejskich. BikeOne wystartował w listopadzie 2008. A jak system rozwinął się? Po 3 latach w ramach BikeOne dostępnych było  16 stacji oraz 140 pojazdów. Pomimo tego, że miasto nie dbało o rozwój sieci, zainteresowanie nieustannie rosło. Liczba wypożyczeń w roku 2011 podwoiła się w stosunku do pierwszego roku, dochodząc do ponad 60 tys. W tym roku wygasła umowa z dotychczasowym wykonawcą, a miasto przygotowuje się do wyłonienia kolejnego.
barcelona rowery miejskie
Jak pokazuje przykład hiszpański publiczne rowery mają ogromny potencjał, którego Kraków nie wykorzystał w pełni. Mogą świetnie uzupełniać komunikację miejską, pod warunkiem, że miasto wprowadzi do użytku odpowiednią liczbę pojazdów oraz zapewni dostateczną gęstość stacji.
System barceloński jest ogromnym sukcesem na skalę Europy. Dla tysięcy mieszkańców jest każdego dnia świetnym uzupełnieniem komunikacji, stanowiąc konkurencyjną alternatywę dla zakorkowanych ulic oraz zatłoczonego metra i autobusów. Na ulicach widać głównie rowery publiczne. Odniosłem wręcz wrażenie, że Bicing wyparł z ulic Barcelony rowery prywatne. Ogromny sukces spowodowany jest też  z pewnością  równoległym rozwojem infrastruktury dla cyklistów w mieście. Do relacji z rowerowej Barcelony jeszcze powrócę w kolejnych wpisach.
 
barcelona rowery miejskie, uzytkownicy bicing
Małe czerwone rowery dominują na przejazdach rowerowych

seksowna kobieta na rowerze w barcelonie
Stelaż na kierownicy służy jako zapięcie oraz koszyk na torebkę.

barcelona rowery miejskie
Każdy rower można łatwo przystosować do swojego wzrostu



Źródła:

Bike One:

Bicing:
Dane statystyczne na temat miast: wikipedia.org


2 komentarze:

  1. Ja mam własną sieć rowerową, rowery rozlokowane w różnych częściach miasta, jeden na wsi. W sumie cztery sprawne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam!

    Posiadamy do wynajęcia niedrogie rowery (5-6 euro/dzień) oraz noclegi w samym centrum Barcelony. Zainteresowanych naszą ofertą zapraszamy na:

    www.rowery-barcelona.pl

    www.barcelona-noclegi.pl

    Pozdrawiam,
    Martyna

    OdpowiedzUsuń